Adrien Trybucki

Portfolio

Clastes

0:00
/

General information

Nomenclature
  • clarinet and 8 mixt voices
    cl solo + SSAATTBB (8)
Duration
  • approx. 10 minutes
Year
  • 2018
Text
Commission
Dedication
Score

Program note

At the beginning, a fragmented picture unfolds, a vestige of a broken world. Each fraction of a fabric of clastic elements overlaps, accumulates, and juxtaposes with its like, forming a nascent vocal aggregate. Over the course of the work, this landscape, as heteroclite as it is stripped down, progressively deforms, and the plasticity of the material restores meaning to the textual matter. The clasts amalgamate into a malleable substance that ultimately reveals their true nature.

Reviews

icon quote icon quote

Clastes est littéralement lancé par des tenues d’un soprano et de la clarinette sur un glissando d’un autre soprano où apparaissent bientôt des inserts rythmiques d’une nature hésitante. Après ce quasi prélude, il met en branle d’habiles déconstructions en généralisant le phénomène glissando, alors étalé en fractale contrariée que ponctuent des attaques vocales franches et un ostinato inexact, si je puis dire, de la clarinette basse. Avec le retour cyclique de l’idée initiale, la forme n’en est certes pas nouvelle (ABACA) mais le traitement interne de chaque section relève d’une écriture puissamment raffinée.
Literally launched by held tones from a soprano and clarinet over a soprano glissando where hesitant rhythmic inserts soon emerge, Clastes then sets in motion clever deconstructions by generalizing the glissando phenomenon—now stretched into a fractal twist—punctuated by bold vocal attacks and an imprecise, one might say, bass clarinet ostinato. With the cyclical return of the initial idea, the form isn’t novel (ABACA), but the internal treatment of each section reveals a powerfully refined writing style.

icon quote icon quote
icon quote icon quote

Avouons notre faible pour Clastes du jeune compositeur de 25 ans Adrien Trybucki, qui séduit spontanément par un équilibre entre impact immédiat des sonorités et complexité rythmique, sans que l'on puisse prétendre avoir épuisé la richesse de l'écriture à la première écoute. Parions que cette pièce entrera dans les classiques de Musicatreize.
Let us admit our weak spot for Clastes by the young 25‑year‑old composer Adrien Trybucki, which seduces instantly by balancing immediate sonority impact with rhythmic complexity, without exhausting its writing richness on first hearing. Let’s bet this piece will become a Musicatreize classic.

icon quote icon quote

Public performances

15th Feb 2019

Marseille preview

  • Florent Pujuila clarinet
  • Ensemble Musicatreize
  • Hélène Richer soprano
  • Kaoli Isshiki soprano
  • Estelle Corre alto
  • Madeleine Webb alto
  • Samuel Zattoni-Rouffy tenor
  • Jérôme Cottenceau tenor
  • Patrice Balter bass
  • Jean-Manuel Candenot bass
  • Roland Hayrabedian conducting
20:00 Musicatreize haal
icon plus icon plus

17th Feb 2019

Paris ★ world premiere

  • Florent Pujuila clarinet
  • Ensemble Musicatreize
  • Hélène Richer soprano
  • Kaoli Isshiki soprano
  • Estelle Corre alto
  • Madeleine Webb alto
  • Samuel Zattoni-Rouffy tenor
  • Jérôme Cottenceau tenor
  • Patrice Balter bass
  • Jean-Manuel Candenot bass
  • Roland Hayrabedian conducting
16:00 Festival Présence Maison de la radio et de la musique Studio 104
icon plus icon plus

Radio broadcast

10th Apr 2019

France Musique

  • Florent Pujuila clarinet
  • Ensemble Musicatreize
  • Hélène Richer soprano
  • Kaoli Isshiki soprano
  • Estelle Corre alto
  • Madeleine Webb alto
  • Samuel Zattoni-Rouffy tenor
  • Jérôme Cottenceau tenor
  • Patrice Balter bass
  • Jean-Manuel Candenot bass
  • Roland Hayrabedian conducting
20:00 Le concert du soir Arnaud Merlin
icon plus icon plus